...
Bůh je Bůh skrytý - a i ty k němu najdeš cestu jen tehdy, vzdáš-li se
vší vnějškovosti,
povrchnosti a náboženského formalismu: když budeš mít odvahu vejít do skrytosti,
povrchnosti a náboženského formalismu: když budeš mít odvahu vejít do skrytosti,
najít onu vnitřní komůrku - a když
nezapomeneš za sebou pořádně zavřít dveře.
Boha často neslyšíme prostě
proto, že stojíme na špatném místě:
kdo se zabydlí na povrchu života,
pak je pochopitelné,
že v hluku světa Boží hlas neslyší a Bohu nic neví.
Jedním z úkolů, které přináší postní doba, je "zajet na hlubinu",
netěkat po povrchu života, hledat to místo uvnitř nás, kde je Bůh
- jak
učil sv. Augustin "duší naší duše", kde je nám bližší, než jsme my sami
sobě.
Právě Augustin ukázal, že sebepoznání a poznání Boha nelze od sebe
oddělit.
Ovšem k opravdovému sebepoznání patří to, co je druhým úkolem
postní doby:
pokání, umění podívat se na sebe s neúprosnou pravdivostí.
Masky patří k masopustu, k Popelci a postu patří odvaha sejmout masky
-
vždycky jednou přijde konec maškarády.
Když jsou všechny převleky spáleny, zůstává jen hrstka popele.
Když jsou všechny převleky spáleny, zůstává jen hrstka popele.
Jedna z vět, které mohou provázet
udělování popelce, zní:
"Pamatuj, že jsi prach a obrátíš se v prach".
Tato dramatická rekonstrukce lidské pýchy a poukaz k pomíjivosti byla
-
jak jistě víte - v minulosti, zejména v době baroka, oblíbeným tématem
kázání
- ale i umění, až k jisté dekadentnosti.
Ale je třeba věci nevytrhávat z jejich kontextu:
popelec je branou k
velikonocím a ona věta o pomíjejícnosti zůstává nedopovězena
- až ve
velikonočním dramatu uslyšíme její konečné dopovězení: ve zvěsti o
vzkříšení.
Zvěst o vzkříšení by zas byla pouhou mytologií, kdyby byla
řečena mimo kontext
dramatu velikonoc - jen když bereme vážně to, co nám
říká postní doba a pašijový příběh,
můžeme zvěst o konečné spáse
přijmout jako slovo naděje,
která jako bájný fénix povstává z popele
poté, když je všechno spáleno.
Snad každoročně vám v tento den cituji slova rabína, který radil svým
žákům:
"V jedné kapse noste napsanou větu "Jsi prach a popel" - a v
druhé:
"Kvůli tobě byl svět stvořen". Jedno i druhé je totiž pravda
-
ale jedno není pravda bez druhého.
Poselství víry, založené na Bibli, je
zvěst o paradoxní povaze lidské existence.
Pravda o člověku, životě i
Bohu má povahu paradoxu.
Otec Josef Zvěřina, velký učitel víry naší
generace,
nám kladl na srdce: základní princip katolicity je "nejen, ale
i".
...
Tomáš Halík
Díky!
OdpovědětVymazatVyprošuju požehnanou postní dobu.
OdpovědětVymazatMarti, díky moc, a tu jednu pasáž prostě musím poslat dál! Pěkný prožití přeju.
OdpovědětVymazatTeď jsem taky kousek poslala dál, protože to prostě "sedí". Snad to nevadí... Moc díky!
OdpovědětVymazatA dívám se, že úplně stejný kousek :)
OdpovědětVymazatDěkuji. Myslím na Vás. Objímám.
OdpovědětVymazatDěkuji, Martinko.
OdpovědětVymazatTo je moc hezké zastavení syroovko..díky!
OdpovědětVymazatDíky za krásné myšlenky na začátek postní doby.
OdpovědětVymazatPavel
Hezké zamyšlení. Děkuji ♥
OdpovědětVymazatChtěla jsem toho napsat víc, ale myslím, že hodně je toho obsaženo i v jediném upřímném - DÍKY!
OdpovědětVymazatDíky. Znova. Opět krásné zastavení v každodennosti. Připomenutí zázraku života, stvoření, naděje a pomíjivosti. Krásný postní čas plný rozjímání přeji.
OdpovědětVymazatMilá Martinko, díky za Tvůj krásný pohled na svět. Našla jsem Tě nedávno a projíždím staré i nové kousky ... je mi u vás moc dobře♥
OdpovědětVymazatMonča
Krásné, děkuji :)
OdpovědětVymazatJsem moc ráda, že jsem Vás objevila!