pátek 14. března 2014

...světová cena pro Tomáše Halíka

 "Tomáš Halík je novým nositelem duchovní nobelovky". Tak píší Lidovky.
Cenu získal za pokrok ve výzkumu a objevy týkající se duchovních skutečností.
V minulosti tuto cenu získala například Matka Tereza nebo dalajláma.

Dnes v Pátku dlouhý rozhovor. Vůbec jsem se nemohla odtrhnout. 
Malé Skřítkové jsem dokonce vrazila rohlík, což jindy nedělám. Jen abych mohla dočíst.
O jeho dětství mezi dospělými, o tom, jak trpěl ve školce. Jak od dětství toužil psát.
Jak byt rodičů praskal ve švech pod náporem knih. O dialogu mezi věřícími a nevěřícími.
 O Čapkovi. O Havlovi. O Chestertonovi. O krizi a o důležitosti pochybností ve víře. 
O působení na akademické půdě. O psychoterapeutickém výcviku. 
O nutnosti každoročního pobytu v poustevně, který potřebuje. Kvůli psaní. 
Kvůli tichu. Být jen se sebou samým a s Bohem.
 A také o Templetonově ceně. Moc mu ji přeju.

Jednou jsem uviděl na zdi pražského metra nápis: "Ježíš je odpověď!"
 ...někdo k tomu připsal "Ale jaká byla otázka?" 
...největším problémem křesťanů není to, že by neznali správné odpovědi, 
nýbrž to, že zapomněli ony otázky, na které jsou ty odpovědi. 
Odpovědi bez otázek jsou jako stromy bez kořenů.
 Ukázka z oficiálního videa k Templeton Prize Is God the answer or rather a question?

Na jeho přednáškách jsem byla několikrát. I v mém milovaném Hradci. 
Vždy to bylo obohacující, obzory odhalující. Stejně jako jeho knihy.
V knihkupectví U Katedrály jsem s ním promluvila pár slov.
Bylo to před svatbou. Pamatuji si, že mi říkal, že ve své farnosti má také Martina a Martinu, 
kteří se připravují na svátost manželství. 
Rozhovor s ním byl pro mě obrovským povzbuzením. A pořád je.

3 komentáře:

  1. Měla jsem tu čest, že jsem k němu chodila na náboženství (tříhodinové diskuze v kruhu 30-ti chytrých lidí, já nejmladší a nejhloupější...). A křtil mne u Sv. Salvátora.

    OdpovědětVymazat