středa 14. května 2014

...v pokoře


A v tichosti. Většinou za kachlovými kamny. 
Tvořil celý svůj život.

Návštěva výstavy pro mě byla niterným zážitkem.
Nechápu obrovskou kampaň, která tuhle výstavu provází.
Ale ve Valdštejnské jízdárně na ni zapomenete. Expozice je naštěstí zcela opačná.
V duchu tichosti, intimity.
Procházíte obrovským tmavým labyrintem, kde je Vaše pozornost zaměřena jen na Reynkovy grafiky.
Pastorále, narození Ježíše, Útěky do Egypta, Ukřižování, Pieta.
Svatá Veronika, svatý Martin, svatý František.
Stromy, venkovské dvorky, kočky na oknech.
Ze všeho vyzařuje obrovská hloubka. Smutek, tíseň, ale tichost a klid.

Samota jest dívka, která má oči jako lampy rozžhaveny touhou a vlasy předlouhé a černé smutkem.
 Jest žertvou na oltáři chrámu Ticha,
 jehož základové jsou z bolestí a zdi, žebra, klenby a věž z nadějí a rozbité vitraje z útěch. 
Sama pak též jest ticha jako perla, a byť byla spalována, skoná teprve v Den poslední.
 A takovýto chrám chová každý ve své duši, kdo poznal, že jest sám, podle obrazu Toho, Jenž Jest. 
V každém tom chrámě, jako v arše na vodách opuštění, jsou duše zvířat, a věrně se klanějí Tvůrci. 
Vedle žertvené dívky pak jest z jedné strany Anděl, z druhé Satan zápasí o ni, 
někdy podléhá ten, podruhé onen, ale druh druha zahubiti nemůže.   
Bohuslav Reynek/Rybí šupiny, 1922

Součástí expozice je promítání filmu Blázen jsem ve své vsi.
K vidění je také na ivysílání Čt tady.


"Škrábu to v noci, ty desky.
Ve dne taky, ale jenom příležitostně.
Ve dne není kdy a není klid."

8 komentářů:

  1. Pěkně napsáno, Syroovko. Pana Reynka mám taky ráda, hlavně jeho básně...hořím nadějí, že věci, které se nědějí, se stanou.....
    Znáš Karla Vepřeka a jeho písně?K

    OdpovědětVymazat
  2. Odpovědi
    1. Já také, za tak milou návštěvu od Vás. Z překrásné fary! :)

      Vymazat
  3. Chystám se taky. Byli jsme už na Reynkově výstavě v Domě U Kamenného zvonu před dvěma lety a ráda si čas od času listuju jeho monografií, kterou jsem si z výstavy odnesla jako trochu opožděný vánoční dárek. Ta mohutná reklamní kampaň mi taky připadá nepatřičná, ale za tu Reynek nemůže, já taky ne a rozhodla jsem se, že si jí nenechám pokazit náš "vztah"... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem si právě říkala, že za tu kampaň on nemůže...A monografie, ani mi nemluv. Asi budu muset počkat a poprosím Ježíška:).

      Vymazat
  4. Děkuji za malý report. Dlouho jsem rozmýšlela, zda podniknout cestu do Prahy s batoletem, které nemá rádo daleké cesty. A nakonec si asi nechám výstavu ujít. A tak díky za každou milou zmínku o ní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stojí sice za to, ale úplně chápu. To u nás to byl první větší výlet bez dětí.
      A možnost ještě určitě bude. Třeba i někde u Vás:).

      Vymazat