pondělí 22. ledna 2018

...taky Vás prosím-stejně jako prof. Halík


Milí přátelé,
obracím se v těchto dramatických dnech před důležitou volbou především – ale nejen – na členy místních skupin naší České křesťanské akademie po celém území Čech a Moravy. Nečekejte ode mne předvolební agitku. Česká biskupská konference vyzvala všechny občany, aby se účastnili druhého kola voleb, Českobratrská církev evangelická výslovně podpořila Jiřího Drahoše, stejně tak se jasně vyjádřil dlouholetý přítel naší akademie Pavel Fischer, první viceprezident ČKA doc. Šebek působí od počátku v nejužším týmu prof. Drahoše – a o mně asi nikdo nepochybuje, koho z nynějších kandidátů budu volit. Chci Vám tedy říci především něco jiného. Chci Vám říci tři slova: Prosím, zvolte změnu.
A myslím tím něco víc, než jen změnu na Pražském hradě. Myslím tím úsilí o změnu morálního klimatu naší společnosti. Na tuto změnu bude mít výsledek prezidentské volby vliv, protože zejména v naší republice, kde na prezidentském stolci seděli Masaryk a Havel, kteří se těšili úctě celého demokratického světa, se od prezidenta očekává, že nebude především politickým profesionálem, nýbrž že bude morální a intelektuální autoritou a bude reprezentovat stát přirozenou noblesou. Že si bude vážit každého občana a vědět, že i dlaždič má svůj rozum a chce, aby jeho prezident nemluvil jako dlaždič, nýbrž jako prezident.
Dosavadní prezident společnost neustále rozděloval, při své několikaleté permanentní kampani objížděl zemi a dělal pravý opak toho, co by měl prezident dělat – utvrzoval lidi v jejich předsudcích, šířil strach a nenávist, arogantně útočil na své protivníky, urážel je a lhal, rozeštvával a rozděloval společnost – zejména štval venkov proti městu, zejména Praze. A protože na stokrát opakovanou lež si lidé zvyknou, vymyslel si fiktivního nepřítele, kterému dával dehonestující nálepku kavárenských povalečů, „pražská lumpenkavárna“, „sluníčkáři“, vítači migrantů apod.
K tomu Vám mohu celkem zasvěceně říci – protože já sám jsem byl Milošem Zemanem do této kategorie zařazován – že tato kategorie je fikce, je to jeho výmysl. Neznám lidi, na které by tato nálepka pasovala. Není pravda, že akademická obec v Praze a dalších velkých městech pohrdá venkovem – takové rozdělování odmítáme. Členové ČKA dobře vědí, kolikrát jsem přijel besedovat i do nejmenších míst a strávil jsem na těchto cestách rozhodně třistakrát více času než v pražských kavárnách. Neznám žádného „vítače“, který by hlásal, že musíme bez výjimky a v jakémkoliv počtu přijmout ilegální migranty. Znám však autory velmi statečného, klidného a rozumného prohlášení akademiků – které vedle mnoha jiných podepsal i prof. Drahoš i já sám – které se obrací proti zneužívání problému migrace k vyvolávání paniky a hysterie, proti nerozlišování mezi obětmi válek a migranty z míst krajní chudoby a těmi, kteří se stali obětmi obchodníků s lidskou nadějí.
Přátelé, nenechme se v těchto dnech zmást a strašit. Buďme připraveni na to, že lidé, pro které pravda a láska jsou sprostá slova, se nebudou nyní štítit žádné špinavosti, aby lež a nenávist neztratily své pozice.
Úmyslem tohoto mého vyjádření je však něco důležitějšího, co dalece přesahuje otázku prezidentské volby. Kdyby šlo pouze o otázky mocenského zápasu mezi politickými stranami, necítil bych povinnost se k nim z pozice prezidenta České křesťanské akademie vyjadřovat. Zde však jde o mnohem víc než o volbu konkrétní osoby prezidenta, jakkoliv je velmi důležitá a bude signálem pro svět, k jaké jeho části a k jaké kultuře se většinově hlásíme. Výzva „zvolte změnu“ bude mít smysl i tehdy, kdyby se změna na Pražském hradě nyní neuskutečnila, resp. o nějaký čas odložila.
V těchto dnech jsem se dvakrát setkal se zástupci několika desítek občanských iniciativ a neziskových organizací, většinou mladých lidí. Měl jsem z nich podobný dojem jako ze setkání zástupců našich místních skupin ČKA z celých Čech a Moravy. V naší zemi je ohromný potenciál dobré vůle, kreativity a obětavosti. Naděje na změnu hlavy státu je povzbudila a dovedla k rozhodnutí široce propojit tyto iniciativy a vzájemně se nejen informovat, ale i aktivně podporovat. Jsem přesvědčen, že pozitivní výsledek druhého kola voleb může být signálem k velkému oživení tohoto potenciálu pozitivní energie, že může zejména v mladé generaci povzbudit vědomí odpovědnosti za společnost a ochotu angažovat se v mnoha oblastech občanské společnosti od ekologie přes vzdělávání a kulturu po péči o hendikepované, marginalizované a sociálně slabé. Měl jsem pocit, že mezi těmito lidmi – ať už jsou věřící křesťané či nikoliv – vane duch papeže Františka, duch pravdivého žitého křesťanství. Máme velikou odpovědnost, aby tento vzmach naděje nebyl frustrován, ať už prezidentské volby dopadnou jakkoliv. Z doby disentu víme, že platí slovo Karla Čapka: „Pravda je víc než moc, protože je trvalá“.
Výzva „zvolte změnu“ je výzvou k životu v pravdě, k společenské odpovědnosti, k tvořivosti, k nelhostejnosti. Kdysi začínalo provolání, podepsané kardinálem Tomáškem, k zahájení díla Desetiletí duchovní obnovy národa, slovy svatého Pavla: „Napřimte se a zvedněte hlavy!“ Tato slova jsou právě teď znovu aktuální. Prosím, zvolme změnu!

Tomáš Halík

/ve videu ještě více - pusťte si prosím!.../

19 komentářů:


  1. Věřím a doufám ve změnu.

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za inspirativní článek, Martinko. Kéž to o víkendu dobře dopadne, moc se bojím. A doufám ♥ Tak snad zvolíme dobře...

    OdpovědětVymazat
  3. Proboha!! Změnu klidně ano, ale takovouhle a s tímhle doporučením rozhodně ne. Nebojme se volit podle svého a svým rozumem.. Alena

    OdpovědětVymazat
  4. Také doufám ve změnu, jsem z toho už unavená, otrávená. Chci prezidenta za kterého se nebudeme stydět!!! Názory některých lidí kolem sebe mne ubíjejí, lidé jsou TV, internet, noviny, strašně ovlivněny, vždy´t to na nás chrlí ze všech stran. Ztrácí to úroveň a etiku, proboha prosím a modlím se za změnu a tak si přeji aby lidé použily svůj rozum!!! Mne tedy zatím někdy "Rozum stojí" nad názory některých ostatních lidí. Prosím prosím prosím
    Děkuji za krásný článek Alena P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, máte pravdu. Ta vlna nenávistných řečí, napadání, sprostoty a vulgarismů, která se v posledních pěti letech hází na hlavu prezidenta Zemana je neskutečná. Nezbývá mi než se zařadit do řad lůzy (i když nejsem z venkova a nejsem nevzdělaná) a jít ho znovu volit. Alena

      Vymazat
  5. Paní Alenko, souhlasím, hezky napsáno.
    Vlastní rodiče mi posílají emaily, které ani nechci zmiňovat, ale mě nezlomí.
    My s kamarádkou říkáme: Nenecháme se vylákat z vozové hradby!
    Také se chci přestat stydět.
    V pátek na značky, ať má Jirka radost:-)
    Magda

    OdpovědětVymazat
  6. Paní Alena špatně pochopila mne ALENU P. Já si přeji změnu, já si přeji inteligentního prezidenta. Jen prosím prosím prosím ZEMANA NE!!!!

    OdpovědětVymazat
  7. Také věřím ve změnu a to celkově. Udělat pořádnou čistku,aby zmizel i Babiš, kterému Zeman podává ruku. Vůbec to nemůžu pochopit jak je možné, že nám chtějí vládnout takoví lidé a nás lidi mít pod lupou. Nikdy bych si nemyslela,že mi bude vracet ten tísnívý pocit jako před revolucí.
    Je mi z toho fakt hrozně.Lenka

    OdpovědětVymazat
  8. taky prosim a s dovolenim sdilim na svem fb, treba se nekdo hne... ale jednoho Zemana-volice mam bohuzel v rodine a jak jsem vcera zjistila, zatvrzele presvedceni se tezko meni... ale nevzdavam to.. jinak moc krasny blog, koukam casto. a hory? laska nebeska :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrý den, také se přidávám s přáním zvolit změnu!!! Slova pana Tomáše Halíka by si měl přečíst každý. Pevně věřîm a doufám, že se již změny dočkáme! Hezký den, Markéta

    OdpovědětVymazat
  10. Taky si přeji změnu, taky nechci prezidenta, který je hulvát. Ale bojím se bojím. Jak tak kolem sebe pozoruju, moc nerada chci být špatným prorokem, ale jsem připravena přijmout fakt, že naším prezidentem bude Zeman a premiérem Babiš. Prý je prezident odrazem celé země, kdo ví, možná si ho i zasloužíme. Jana

    OdpovědětVymazat
  11. Dobrý den, velice pěkný článek, také si moc přejeme s manželem změnu!!!
    Dost mě z toho mrazí, jakou má Miloš Zeman podporu, zdá se mi, že ho jeho obdivovatelé považují za svatého a vůbec nevnímají co říká a jak se chová. Je to smutné. Budeme všichni věřit v sobotní výhru pana Drahoše :-). Naděje umírá poslední, Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko krásně napsané, stále doufám, naděje umírá poslední, je mi z toho také moc moc smutno AlenaP

      Vymazat
  12. To prostě musíme DÁT. Současný stav už je neudržitelný. Volila jsem a budu volit pana profesora. M.

    OdpovědětVymazat
  13. I já bych se chtěla přestat stydět. Hlavně za ty, kteří jsou vulgární proti lidem, kteří mají jiný názor. Jana

    OdpovědětVymazat
  14. Nikdo doposud nevymyslel nic lepšího, než je demokracie. Myslím, že lidé nepotřebují Vaše doporučení, jistě myšlená dle Vás v dobrém. A pan Halík...všimněte si, kolikrát užívá slova JÁ...to je skromnost a pokora sama. A ten jeho úlisný hlas! Byla jsem na jeho přednášce - úžasné znalosti a filozofické úvahy,ale ve chvíli, kdy mluví za sebe, postrádám u něj, duchovního,lidské srdce, empatii a již zmíněnou pokoru. Přijměme výsledky voleb takové, jaké budou. O tom rozhodne lid - démos...Hana K.

    OdpovědětVymazat
  15. Dekuji...pani Hane K.
    Pridavam se a souhlasim.
    Za sebe, ach ne, Pana Drahose ne...kvuli nasim detem, kvuli nam. Je mi smutno z tzv. 'inteligence naroda', ktera se projevuje 'ucesanou' agresi a tlaci na lidi (umelci, herci aj) ale na druhou stranu...treba si ho zaslouzime....zmenu, ktera povede lidi na kolena a zacnou volat konecne k Bohu... takto jedine budu schopna pana Drahose akceptovat. :( Nikoliv vsak jako dobrou zmenu pro nas narod-to v zadnem pripade! Tento clovek bude rozdelovat nejen narod, ale i ... (duvtipni si domysli).

    OdpovědětVymazat
  16. V prvním kole jsem volila PF. Ve druhém kole byla strategie jasná - v podstatě kohokoli jen ne MZ. Ale přiznávám, že čím víc debat jsem slyšela, tím méně je mi JD blízký. Hovoří stále tak obecně, bez názoru, kličkuje, jen aby proti sobě nepopudil, a co víc, protože se evidentně v dané problematice nevyzná. Jaký to rozdíl pro mě oproti PF, bohužel. A dnes ještě tohle: https://www.lidovky.cz/slabe-misto-jiriho-drahose-volebni-manazer-jakub-kleindienst-pt3-/zpravy-domov.aspx?c=A180124_205549_ln_domov_ele
    Co na toto říkáte?
    Mám obavu, aby se nestal loutkou a ani o tom nevěděl.:-( Zatímco první kolo pro mě bylo plné naděje, k zítřejší volbě se netěším.
    Katka

    OdpovědětVymazat