Cyrilo/Metodějský/kalendář 2017
Nevím, jak je možné, že mi předešlé ročníky úplně unikly.
Protože jestli byly takové, jako ten na příští rok, hodně toho lituju.
Obsáhlá knížka s kalendářem.
S nádhernými kresbami od Markéty Kuxové.
P. Ladislav Heryán a jeho zamyšlení na každý měsíc.
Petr Pithart a dvanáct osob, které ho v životě nejvíce ovlivnily.
A další osobnosti jako Oto Mádr, Pavel Tigrid, Jan Patočka,
Tomáš Petráček, Miloš Doležal, Marek Vácha, Tomáš Halík a další.
Temná láska
Naše debaty o vědě a víře přicházíme již se svými představami, co nebo kdo je to Bůh, co je to víra a co je to církev, přicházíme s předem nastudovanými názory a argumenty, kterými zamýšlíme protivníka porazit a nechat zvítězit stranu, které fandíme a o které se z dobrých důvodů domníváme, že by zvítězit měla.
Naše debaty o vědě a víře přicházíme již se svými představami, co nebo kdo je to Bůh, co je to víra a co je to církev, přicházíme s předem nastudovanými názory a argumenty, kterými zamýšlíme protivníka porazit a nechat zvítězit stranu, které fandíme a o které se z dobrých důvodů domníváme, že by zvítězit měla.
Úplně jinak bychom Boha vnímali,
kdybychom si byli skutečně vědomi omezenosti svých slov: tón, melodie
někde za horizontem, temná a tichá píseň kdesi za hranicemi vesmíru.
Láska, která je principem celého světa, nehmotná a beztvará, bez výšky a
hloubky, mimo čas a prostor a přece v čase a prostoru, tmavé nic, ono
cosi, co je zcela jiné než restituce, církevní kauzy a naše česká
politika, nic, co je principem všech věcí. Nevím, zda je šťastné říkat
že Bůh je osoba, Bůh je podle Eckharta nic, osoba, ale také mnohem víc
než osoba, Bůh je jiný než všechny naše představy o něm. Naše mše svaté
jsou velmi tápavé a lidsky neobratné pokusy věci nějak uchopit,
uspořádat nějaký taneční obřad smysluplnosti lidské existence ve
vesmíru, liturgii radosti a bolesti ze života, ptáci kteří uspořádali
svátek vzduchu a ryby, které slaví slavnosti vody. Temné nic, smysl
věcí. O tomto nemá smysl pořádat televizní debaty o vědě a víře, celé
tyto debaty jsou nesmyslné, dva tábory se mezi sebou přou a v pozadí
sporu jsou zážitky z mládí, hodní nebo nehodní faráři, pýcha a pokora,
sympatie a antipatie k církvi a kdo ví co ještě.
Temná láska, pronikající hlubiny černých
děr, horizonty událostí i galaxie, za které nikdy nedohlédneme, temná
láska, skrytá kdesi uvnitř kvarků a zpívající velmi tichou píseň uvnitř
temné hmoty i temné energie, to je Bůh Židů a křesťanů, nic a všechno
ve všem, které se zajíkavě snažíme oslovit svými modlitbami, jejichž
smyslem není něco k temné lásce přidat nebo ubrat, nýbrž zvětšit či
zpestřit svěžími barvami vlastní obraz nezachytitelné lásky v našich
vlastních duších. Židovství a křesťanství přinesou myšlenku, že se s
oním nezachytitelným smyslem věcí dá mluvit, že jej mohu oslovit Ty,
Abba. Kdybychom měli čisté srdce, kdybychom byli nezaujatí svými
starostmi, projekcemi, vizemi a touhami řečníka vyvrátit, zesměšnit a
zvítězit, kdybychom měli čisté srdce a viděli věci jak jsou. Na chvíli
stát na antarktickém kopci a vidět zapadat slunce a na chvíli
zaslechnout temnou a tichou melodii, to je víra, které už nechce ztrácet
čas diskutováním. Příčí se mi užívat ta slova, diskutování, víra, Bůh,
naděje a církev, neboť jsou příliš kontaminována současnými debatami.
V temném oceánu nikdo nechce nikoho přesvědčovat, zavalit argumenty,
chce se být ticho, ticho a být ponořen do naslouchání písně, do temných
melodií, vlídných a živých a jásajících a plačících, ticho písně, které
na chvíli přemůže diskutující s připravenými argumenty, názory a
bonmoty, ticho, které zpochybní všechna jednoduchá řešení, jak nás
ateistů tak nás věřících, neboť my všichni jsme tváře jen jednoho
člověka, děti z jediné rodiny. Ticho, které vyčistí mysl i srdce a
připraví je k naslouchání, ticho bez předběžných pozic a představ, bez
důkazů existence Boha a bez důkazů proč Bůh existovat nemůže. Píseň
ticha, která proniká naši planetu a každý atom těl diskutujících, temná
píseň lásky nemající nic společného s našimi konstrukcemi, zájmy,
představami, ticho smrti, až bude jednou po bitvě a budeme věci vidět
jak jsou a ne skrze naše zájmy. Dva moji kamarádi nezávisle na sobě
uvěřili v Boha v noci na poušti, na Sahaře, když byli sami, a nebylo
to kvůli slovům a hluku argumentů. Nechci již nikoho o ničem
přesvědčovat, chci naslouchat a být ponořen uvnitř, dýchat a
vydechovat, nechat se prostoupit tím neviditelným světlem, neslyšnou
písní a nehmotnou přítomností, kterou někdo posměšně, někdo neobratně a
někdo s vírou ve své obrazy, aniž by přemýšlel nad obsahem, nazývá
duchem svatým, dechem svatým, přítomností, které je vše co jsme my a
mnohem víc.
Bohu díky, církev vždy měla své svaté,
mystiky a mnichy, kteří si velmi dávali pozor na to, aby přes houštinu
krajkoví neztráceli ze zřetele podstatné, dech pravdy, myšlenku
oblečenou do slova, která se stala tělem a kteří nikdy nezapomněli
tančit tanec radosti z Boha. A tento tanec by tančili, ani kdyby
neexistovala vatikánská katedrála, chórové lavice, ornáty nebo nebyl na
světě ani jeden kostel. Spor se vede o představy Boha, o jeho
interprety a jeho pozemský personál, nikoli o dech, přebývající skrze
nás, v nás a s námi a zároveň v nepřístupném světle. Kterého Boha
vlastně popíráme? Boha našich představ, Boha, o kterém si zkoušíme
představit, jak si ho představují věřící? Nebo vzduch, který a ve kterém
dýcháme?
Marek Orko Vácha
Fotootázka K maličkým musíme dolu - Snímek z dílny známé fotografky Dagmar Hochové v sobě ukrývá desítky možná stovky otázek, dojmů i vzpomínek. Jednou z nich pro sebe "uvnitř" našla a podělila se o ni - herečka a spisovatelka Táňa Fischerová:
Když mluvíme s maličkými musíme k nim dolů. Z výšky jejich svět nevidíme. A oni jsou tak vděční a šťastní. Každý potřebuje mít svého člověka. Někoho, kdo je tady pro nás. Kdo nám pofouká bolístky a otevře srdce a náruč. My dospělí na to často zapomínáme a umíme si ubližovat. Děti jsou ještě čisté. Zvláště ty, co nemají život lehký. Dítě se drží sestřičky a lehce se jí dotýká, jako by nevěřilo, že je tady pro ně. Ale i ono dává sestře nebe. Vděčnost, dotyk a láska je otevírají.
Vzájemný dotyk je dar Boží. Posiluje a dává naději. Kéž by každé dítě mělo koho objímat, kéž by každý, tak jako sestry, uměl jít k těm, kdo nikoho nemají a nabídnout mu náruč, když jiné nejsou k mání. Život není lehký, ale porozumění a pomoc druhých jej dělají smysluplným a krásnějším.
Ať takové chvíle provázejí naše životy. Pak bude méně smutku a méně slz.
...
Cyrilometodějský kalendář 2017, Praha: Katolický týdeník s. r. o. ISBN 978-80-86615-45-5, 275 str.
Pamatuju si tyto kalendáře u babičky.... moc ráda jsem si v nich čítala. ;) Mějte se krásně! Díky moc za připomínku... Veronika
OdpovědětVymazatJá už ho pár let neměla v ruce, ale nakolik můžu soudit z náhledu, tak TAKOVÉ opravdu nebyly.
OdpovědětVymazatJdu si ho pořídit.
A děkuji.