Čas dušičkový. Nutí zamýšlet se.
Nad odcházením z tohoto světa.
Nad tím, co je pak...
Umírání a etické otázky s ním spojené.
Přednáška P. Marka Orko Váchy.
Co je člověk - jak vlastně definovat člověka,
jak vnímáme sami sebe a kdo myslíme, že jsme?
Tady pár myšlenek, poznámek z přednášky...
Náš čas je příliš cenný na to, abychom ho prožili v nenávisti.
Díky lékařským technologiím žijeme mnohem déle, ale zapomněli jsme, proč jsme vlastně žít chtěli.
Naučili jsme se jak prodloužit život, ale už ho neumíme naplnit. Neumíme se radovat ze života.
Křesťanství vnímá život člověka jako určitý oblouk, který směřuje od narození ke smrti.
Život vnímá jako úkol, skrze který se musíme něco naučit.
Náboženská pouť jako symbol životní pouti. I můj život je pouť, můj život cílí k Bohu.
Přichází i údolí, kdy nevidím cíl cesty. Kdy každá chvíle, včetně stonání, umírání má v životě své pevné místo. Ale nakonec životní pouť končí před svatostánkem.
Dnes život připomíná spíše sekvenci nezávislých obrázků - žiji s touto ženou, s tamtou ženou, tady mám dítě, tam mám dítě. Život se pohybuje doprava, doleva, spíše než by spěl po nějakém oblouku.
V takto vnímané životě najednou chybí cíl, ke kterému by život směřoval.
Smrt se dnes vnímá spíše jako chyba lékaře, abnormalita...
Rozdíl mezi obřadní síní a kostelem - v kostele na stejném místě je jedinec pokřtěn, přijme první svaté přijímání, svátost biřmování, svátost manželství, křtí zde svoje děti a na stejném místě v rakvi končí svou životní pouť. Místo radosti, vítání života a smrti je spolu spojeno.
Naše kultura vcelku logicky rozpojila vítání občánků a smuteční síň. Ve smuteční síni je něco nekonečně smutného, slouží pouze k místu posledního rozloučení.
Rituály jsou důležité, ne pro mrtvého, ale pro nás.
Je zvláštní, že z křesťanských svátků, které jsou spíše ignorovány jsou dušičky zvláštním svátkem, který je všemi slaven. Všichni mají potřebu alespoň jednou za rok upravit hroby. Připomenout si vlastní smrt.
...
Více si poslechněte tady.
Mezinárodní konference paliativní a hospicové péče 2015
Přednášející: Mgr. Marek Vácha, Ph. D.
kněz, biolog, přednosta Ústavu etiky 3. lékařské fakulty UK
kněz, biolog, přednosta Ústavu etiky 3. lékařské fakulty UK
A ještě jednou P. Vácha a jeho zamyšlení nad smrtí.
Něco málo z tohoto textu uslyšíte i v přednášce.
Článek z Cesty domů - odtud.
Něco málo z tohoto textu uslyšíte i v přednášce.
Článek z Cesty domů - odtud.
Nejprve dvě myšlenky z Junga, které mi přijdou
jiskřivě brilantní.
Prvním je postřeh, že velká světová náboženství ve
své podstatě nejsou nic jiného, než přípravou na smrt. Druhým je trochu
sarkastická poznámka, že pokud by někdo před svým čtyřicátým rokem věku
na svou smrt myslel příliš často, pak že to může být patologické. Pokud
by ale člověk po čtyřicítce na svou smrt nemyslel vůbec, pak je to
patologické zcela jistě.
Jsem velmi vděčný, že jsem byl vychován v tom,
čemu by se dnes řekla tradiční katolická rodina, kde téma smrti nebylo
nikterak zdůrazňováno, ovšem ani tabuizováno a bylo občasnou, přirozenou
ale pravidelnou součástí hovorů. Vzpomínám, jak jsem již v jinošských
letech mnohem později jakési kolegyni přál k svátku, tak jak jsem byl
z rodiny naučen, tradiční formulí „...a po smrti království nebeské“ a
ona se urazila, zdali ji již posílám ze světa pryč a proč takové
morbidní přání.
Je mi jedno, jaké budu mít šaty, co se bude hrát
za hudbu, kdo povede obřad,
jak bude vypadat parte a kdo přijde. Budou
to už starosti pozůstalých a ať si to udělají jak budou chtít. Kdysi
dávno jsem se při jednom dobrodružství skoro utopil na Antarktidě, od té
doby mám dojem, že se se smrtí znám docela intimně a nechtěl bych, aby
to vyznělo nějak namyšleně, ale mám pocit, že jsem se přestal obávat.
Navíc jako katolický kněz nemám blízké, nemám rodinu, nemám nikoho, kdo
by zůstal nezaopatřen. Nemyslím, že by kdo nějak děsivě truchlil,
představuji si rozloučení jako událost na Facebooku, příležitost pro
ostatní se sejít, nic víc. Snad žijeme kvůli jiným věcem, než je
okázalost pohřbu a počet příchozích. Když bych si mohl vybrat, tak volím
smrt v horách, v terénu, v akci.
Myslím, že to, co dělá Cesta domů je skvělé a že
kampaň Mojesmrt.cz zaplní dosti citlivou mezeru v myšlení či určitém
naladění, atmosféře společnosti. C.G. Jung, a mnozí další, mají
dozajista pravdu v tom, že člověk neunikne věci tím, když ji vytěsní,
tabuizuje, zesměšní nebo řekne, že vlastně vůbec neexistuje, tak jak se
k smrti chováme obvykle. Důsledkem je, že ta smrt, kterou ve dne
ignorujeme a říkáme, že vlastně vůbec není, se nám vrací v noci okny
televizních obrazovek v podobně nesčíslných stylizovaných smrtí, či
v různých výstavách „Bodies“, na kterých dozajista nejde o to, aby se
návštěvník poučil o anatomii lidského těla, jako spíše že prochází kolem
vystavených exponátů s myšlenkou, že tito lidé kdysi dýchali, milovali,
toužili a nyní je tohle vše, co z nich zbylo. V minulých staletích, kdy
středem vesnice byl kostel a kolem kostela hřbitov, soudím, by podobné
výstavy byly považovány za něco nepatřičného, nepochopitelného, vždyť
lidé minimálně jednou týdně procházeli hřbitovem k vratům kostela a zpět
a se smrtí se znali dost blízce.
Pokud sám pohřbívám, připomínám občas myšlenku, že
úmrtí druhého je připomínkou, že můj vlastní čas je omezen, a že mám
napnout všechny síly, aby čas, nejcennější z Božích darů, nezůstal
nevyužit. Tutéž myšlenku jinými slovy vyjadřují filosofové, když mluví o
způsobu života sub specie aeternitatis. Při vědomí vlastní
smrtelnosti se totiž příliš mnoho věcí stává zbytečnými, nadpočetnými,
příliš mnoho našich aktivit marných či redundantích. To, co zůstane, je
zlato.
Mám tak paradoxní pocit, že úsilí Cesty domů v hovorech o naší smrti tak má šanci přispět k ozdravení našeho života.
Krásné myšlenky a skvělé postřehy.
OdpovědětVymazatkrásne fotografie a myšlienky
OdpovědětVymazatMartinko, uf, mně se včera zobrazovalo, že je Tvůj blog jen pro zvané! Lekla jsem se, že jsi ho třeba zavřela kvůli tomu "inteligentnímu" komentáři pod minulým článkem. Chápala bych tě, ale bylo by mi líto, že už se k Tobě nepodívám. Zřejmě netušíš, kdo píše, protože jsem se nikdy nepřiměla komentovat, ačkoliv jsem pravidelnou čtenářkou. Tak mě to včerejší leknutí aspoň "nakoplo" k tomu, Ti sem napsat :) A slibuju, že se pokusím komentovat častěji a nebýt už jen "neviditelná"! :)
OdpovědětVymazatTvůj blog je pro mě terapií, musím sem každý den zaběhnout, i když na mě smutně kouká nevyžehlené prádlo a pocapkaná podlaha volá po mokrém hadru. Ráda si prohlížím tvé fotky, hlavně kde je Malá Skřítková a těším se, že moje malá Anežka bude třeba za dva roky taky taková šikulka :) (taky je to březnová modroočka, jenže teprve letošní). Nejkrásnější jsou fotky, kde jsou spolu s bráškou, je vidět, jak se mají rádi, a Vám jako rodičům patří ooobrovský obdiv - kéž by Vás takových bylo víc... Moc se mi líbí obrázky z Vašeho každodenního života, ráda se inspiruju ohledně zařízení a výzdoby domova, vaření i pečení, akcí s dětmi... A říkám si, že snad budu jednou aspoň z části taková maminka jako Ty :) A v neposlední řadě, díky Tvému blogu jsem se seznámila s příběhem P. Toufara, četla knihu o něm, dozvěděla se o panu Doležalovi a jeho dalších knížkách... A způsobila si určitou změnu v životě, kterou bych se skoro nebála nazvat konverzí. Možná to zní hloupě nebo povrchně, ale mě teď nenapadá, jak to přesněji vyjádřit. Jen za to chci poděkovat. Budu se i nadále ráda vracet, posílám pozdrav Skřítkům! Magda od Plzně
PS: Můj muž si chodí číst články na jeden portál, většinou je to z různých vědních oborů. Měli i takový seriál o náboženství a já mu koukám přes rameno a najednou vidím - tady toho pána znám od Syroovky! http://www.osel.cz/8496-zeptejte-se-sveho-kneze-10-rozhovor-s-markem-orko-vachou.html Jestli chceš, koukni, já to ani celé nečetla, je to straaašně dlouhé... Ale třeba tam bude něco pro Tebe zajímavého. Ale už opravdu končím :) M.
Syroovko, děkuji, jako vždy. Danqui
OdpovědětVymazatDěkuji.
OdpovědětVymazat