úterý 26. února 2013

...Loď


...
Le silence éternel des ces espaces infinis m´effraie.
Věčné mlčení těch nekonečných prostor mě děsí.
Blaise Pascal - Pensées /Myšlenky/ 1670

Někdy stojí za to projít se po krajině jen tak. Jít přírodou a zapomenout na všechno vzdělání, na učebnice a knihy, na veškeré teorie a názory. Jít jen tak, bez předběžných soudů, bez předsudků, jako když se člověk právě narodí, namáhavě otevře oči a poprvé se kolem sebe rozhlédne.
...
A tak se plavím na své plachetnici Země. Narodil jsem se mnoho miliard let poté, co se plavba začala, probudil se, otevřel oči a se zvědavostí se rozhlížím z paluby. Po pravoboku záchranný člun Měsíce, dál v dálce koráby hvězd a soustavy galaxií. Moje flotila má za vlajkovou loď Slunce, se kterou pluje osm planet, tisíce asteroidů a milióny komet. Slunce je jednou z mnoha miliard hvězd obrovského námořního kolosu pojmenovaného Mléčná dráha.
...
Kdo jsem, odkud a hlavně kam pluji, proč moje loď a moře propastných hlubin kolem vznikly, a je něco dál, za posledním obzorem? Vzal jsem se zde jen tak z písku pouště, náhodným větrným vírem tohoto zvláštního prachu této zvláštní lodi a jsem jediný ve vesmíru, kdo o sobě přemýšlí, nebo je nás víc?

/Marek Orko Vácha: Loď, nakl. Cesta, r. 2012/
...

Poprvé jsem si M. O. Váchy všimla v dokumentu ČT Tančící skály.
 A od té doby se těším na každou jeho přednášku nebo novou knihu...
Pater Vácha je molekulární biolog, genetik a teolog, který se zajímá o evoluční biologii a lékařskou a enviromentální etiku.
Pokud si myslíte, že víra a věda stojí proti sobě, přečtěte si něco od P. Váchy. A zjistíte, že je tomu přesně naopak...

V nové útlé knížce LOĎ se vydáte na krátkou plavbu. Na plavbu,  při které se dotknete Života a možná naleznete Pravdu na Vaší Cestě...

Ještě musím dodat, že  Loď se umístila na 5. - 6. místě v literární anketě KT Dobrá kniha.
 (A na 1. místě je Miloš Doležal s P. Toufarem - Jako bychom dnes zemřít měli.) 

2 komentáře: