čtvrtek 7. února 2013

...čihošťské drama




Jako bychom dnes zemřít měli
 - drama života, kněžství a mučednické smrti čihošťského faráře P. Josefa Toufara.

Životní příběh faráře z Vysočiny.
O tom, jak se 11. prosince 1949 v malém kostele v Čihošti pohnul při kázání P. Toufara oltářní křížek.
O tom, jak se do následujícího církevního objasňování zázraku vložila StB.
O tom, jak StB unesla P. Toufara, věznila ho a brutálním způsobem vyslýchala ve Valdické věznici.
O tom, jak StB P. Toufara 25. února 1950 k smrti umučila.
O tom, jak bylo farářovo tělo pohřbeno spolu s mrtvým slonem na mrchovišti ďáblického hřbitova...

 Přečetla jsem jedním dechem. Velký obdiv a dík autorovi této publikace - panu Doležalovi. Všechny ty materiály - fotografie, dokumenty, výpovědi musel schraňovat snad už od dětství.

Včera jsem chtěla vyfotit pár snímků z této knížky a sama jsem byla překvapena, jak nádherně mi objektiv zachytil sluneční paprsek...Dnes, kdy jsem chtěla vložit na blog příspěvek o P. Toufarovi jsem si náhodou po dlouhé době pustila internetové vysílání tv Noe a v pořadu Kulatý stůl právě hovořil autor knihy Miloš Doležal...

Robert Sekrl, z kanceláře náčelníka StB: Pamatuji se, že Toufar vypadal strašně zle. Nepodobal se ani člověku. Byl celý zchátralý, hubený, tváře měl propadlé, strhané rysy v obličeji, oteklé a rozpraskané rty a měl takovou divnou v barvu v obličeji a na těle...V obličeji měl nějaké modřiny, modřiny jsem viděl i na těle, pamatuji se, že především na rukou i stehnech, myslím i na zádech. Bylo mi jasné, že byl hodně zbit. Byl v jakési agónii. Třásl se a pronášel jakési vzdechy...byl k nepoznání ve srvonání s tím, když jsme ho před měsícem zatýkali.

Určitě doporučuji přečíst. Nebo si pusťte Kulatý stůl: P. Josef Toufar, mučedník - tady.

11 komentářů:

  1. Marti, je mi ten mimořádný příběh a osud povědomý, nebylo to zfilmované???????????
    Magda
    (Paprsek má SÍLU)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná myslíš film In Nomine Patris - http://www.csfd.cz/film/182362-in-nomine-patris/ s vynikajícím V. Preissem. Ale je těmito událostmi pouze inspirován, není založen na faktech...I tak ale vypovídá o hrůzách té doby (na které se mi zdá náš národ poslední dobou nějak zapomíná)...

      Vymazat
  2. Krásná ta poslední fotka...na knihu se chystám :)!

    OdpovědětVymazat
  3. Smutný příběh, film jsem také viděla a souhlasím, že národ pomalu zapomíná. Syn teď probírá ve škole období 2. světové války a 50. léta, tak jsem mu pustila filmy "Tmavomodrý svět" a "Lidice", jinak to do hlavy nedostane, protože dnešní děti už číst nechtějí.
    PS: moc se mi líbí Váš blog a jak to máte ve svém věku v hlavě srovnané a držím palce s výchovou "Skřítka"!
    Lenka

    OdpovědětVymazat
  4. Kdo knihu vydal? Karmelitáni? A děkuji moc za link na TV Noe. Ráda se podívám...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Knihu vydala Nová tiskárna Pelhřimov
      http://www.ntp.cz/index.php?str=21&cislo=1
      Žádné větší nakladatelství prý knihu vydat nechtělo - kvůli rozsáhlé fotografické příloze. Ale u Karmelitánů ji prodávají
      http://www.ikarmel.cz/kniha/Jako-bychom-dnes-zemrit-meli_NTP001.html

      Vymazat
  5. Ahoj Martino, jsem ráda, že jsem objevila Tvůj krásný blog. Knížku mají moji rodiče, tak si ji konečně přečtu. Hezkou neděli. Slávka

    OdpovědětVymazat
  6. Děkuji za připomenutí, sháněli jsme knihu před vánoci byla beznadějně vyprodaná. M.

    OdpovědětVymazat
  7. Martino a jak se takova knizka cte? Rada bych se i zacetla, ale mam vnitrni strach, ze me to bude pote pronasledovat. Jak se dokaze telo s podobnou knizkou vyporadat?
    Misa z kopcu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Míšo, četla jsem ji dokonce v porodnici. Věděla jsem, že byl P. Toufar umučen a "do čeho jdu"...a i když jsem musela chvílemi přestat číst a "rozdýchávat", tak mě četba naopak zvláštně posílila...

      Vymazat
  8. Krásný příspěvek, výborná kniha. Tuším, že už je vytisknuto nebo v tisku 24 000 výtisků, což je u knihy o katolickém faráři, vydané v roce 2012 právě v České Republice jev nevídaný, sám skoro zázračný. Kéž je tedy tato kniha nejen obžalobou zrůdnosti komunismu a lékem proti jeho znovuobjevování, ale také hlasem kněze, který se dvanáct let připravoval na své desetileté pozemské kněžství, avšak který má příležitost dnes znovu a znovu promlouvat hlasem svatého mučedníka. Neboť tomu, jenž měl být navždy umlčen, bylo dáno mluviti dál.

    OdpovědětVymazat