neděle 17. září 2017

...štěstí

Problém je také v tom, že máme nízkou toleranci vůči frustraci a neštěstí.
Střídání radosti a neštěstí patří k životu jednotlivců i společnosti.
 Je iluze si představovat, že se vyhnu utrpení.
 Nedávno jsem se procházel v jižních Čechách v Třísové,
 kde je před vchodem do hradiště socha Panny Marie, která má v srdci sedm mečů.
Měla selkám jdoucím z pole připomenout,
že i Panna Maria musela trpět, že strádání je přirozené. 

Štěstí je dar, odměna, ne nárok a řada lidí si myslí, že může osud ošálit antidepresivy.
Všiml jsem si, že úspěšným lidem naší doby se často stává,
že přestanou rozvíjet svůj mentální a spirituální kapitál a potom dojde k vyhoření a vyčerpání.
 I duše má svoje požadavky, a pokud jsou dlouhodobě ignorovány,
 jako bychom tím ztratili i sami sebe, jako by část nás odešla.
 Jsou věci, které prostě nelze ošidit.
Když mi je smutno nebo se cítím rozladěný, jdu do přírody, pustím si kvalitní hudbu,
přečtu si dobrou knížku - jinými slovy, snažím se obrátit k něčemu trvalejšímu.
 Nejvíc mi pomáhá příroda, stromy, kameny,
tedy reálný svět, krása v nejširším slova smyslu.

Václav Cílek
Požehnanou neděli Vám všem.

7 komentářů:

  1. Krásné, moudré, výstižné.Díky! P.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky. Vždycky mě vytočí heslo "Kéž jsou všechny bytosti šťastny". Samozřejmě bych si přála, aby okamžiky štěstí převažovaly a nikdo zbytečně netrpěl, ale pokud bychom byli všichni stále šťastní, byli bychom vůbec schopni si to uvědomit?

    OdpovědětVymazat
  3. pěkný text a výstižný je i předchozí komentář...
    Pavel

    OdpovědětVymazat
  4. Antidepresiva přece neslouží k tomu, aby člověk ošálil osud, deprese je nemoc. Autor má naprostou pravdu v tom, že na štěstí není nárok a že člověk má nést osud statečně - vezmi svůj kříž a následuj mě. (V. Cílek má pozoruhodný akční rádius - existuje oblast, které nerozumí?) Řekla bych, že s tou depresí se tedy velice minul cíle...
    Nezávisle na tom - ráda chodím na Váš blog a přeju Vám a Vaší krásné rodině spokojenost - a i to štěstí, o kterém je řeč.
    Liba

    OdpovědětVymazat
  5. V tomto pripade souhlasim...anginu ci infarkt take nerozchodite...mj
    Kdyz hrozi ze prijdete o dum,dosp.dite se da na zcesti zavislosti,vy vazne onemocnite...co s tim ?? Hezke dny.Delate mi svet ruzovejsi. JP

    OdpovědětVymazat
  6. Jak už psali výš, v tom textu je velká pravda, se kterou souhlasím, jen ta pasáž o antidepresivech je poněkud mimo. Ale myslím, že u tohohle tématu člověk, co to nezažil, poměrně snadno přejde k podobným zjednodušením. Časem jsem se naučila to lidem nevyčítat...

    OdpovědětVymazat
  7. Myslím si, že pan Cílek v tomto případě nemyslel depresi jako takovou. Tu je opravdu třeba řešit farmaky, o tom žádná. Narážel spíš na dnešní dobu - že v uspěchaném světě není čas se ztišit, "starat se o duši", že je pro někoho jednodušší nechat si předepisovat od praktického lékaře Neuroly, Lexauriny apod. a zobat je, když je třeba...že když něco chcete, můžete to mít hned - stačí si přeci vzít půjčku a budete šťastní - všude to vidítě, slyšíte...Pak to přijde člověku normální, že není potřeba čekat, že vše je hned. Rozvod - jsem svobodný. Prášek proti stresu - je mi hej. Půjčka na Vánoce - koupím si co chci, nemusím šetřit...atd. Snad jsem tím někoho neurazila. Toť jen můj pohled :).

    OdpovědětVymazat